kitchenqueen

Alla inlägg under januari 2013

Av Elin Wallin - 26 januari 2013 14:44

     

Har varit så sugen på att baka cupcakes nu ett tag så igår tog jag tag i det och bakad choklad cupcakes. Jag använde mig av det vi hade hemma så resultatet blev chokladcupcakes fyllda med karamellkräm från Norge och toppades med chokladphiladelphia och "kolagrädde". 

Tog med dessa godingar till min fina vännina och hennes familj gatan över oss och jag tror dom blev lika uppskattade där som här hemma.

Nu ska jag återgå till arbetet och göra några rosor i sugarpaste till helgens tårtbeställning :)

Av Elin Wallin - 24 januari 2013 12:30

 

ja jo jag vet, det vattnas i munnen...


Detta bjöd min duktiga mamma familjen på i söndags. Stekt fisk med bacon strössel, kokta morötter med persilja, ärtpure, potatismos och skirat smör. Snacka om att kvinnan vet vad hon sysslar med när hon står i köket!!

Av Elin Wallin - 22 januari 2013 18:05

 

här har vi mina kära vännina Hannas mästertårta, hon vet vad hon sysslar med den där bruden! inte nog med att hon har gjort tårtan helt själv så har hon till och med ett eget recept, och de kommer här:


1 packet chokladpudding (hittar du på ösen)

1 vit marsipanrulle (hittar du på ösen)

blommor (hittar du på ösen)

tårtbotten (hittar du på ösen)

glasyr, blanda florsocker & philadelphia ost på känn.

gör hur fan du vill sen, hehehe!

Av Elin Wallin - 22 januari 2013 13:00

       

äppelpaj med hasselnötter och mandelmassa


Shit, i söndags gjorde jag en gudomligt god äppelpaj med hasselnötter och mandelmassa. 

Stekte äppleklyftor med smör, sirap och lite kanel som jag fyllde pajskalet med. På äpplena hade jag sen riven mandelmassa och hackade hasselnötter.

Serverade sedan pajen tillsammans med en egengjord liten vaniljsås. Liiiiiiiite för gott helt enkelt!!



Av Elin Wallin - 20 januari 2013 14:36

     

knäckiga cookies med vitchoklad

Har  bakat hela förmiddagen idag, känns som att det var jättelängesen sen jag bakade kakor så idag gjorde jag cookies. Dom blev riktigt goda, påminner lite om knäck i smaken och vitchoklad till det, mumma!!


Knäckiga cookies med vitchoklad


180 g smält smör

2 ½ dl brunt farinsocker

1 dl strösocker

1 ägg

1 äggula

2 tsk vaniljsocker

½ tsk bikarbonat

5 dl vetemjöl

½ tsk salt

ca 200 g vitchoklad


Blanda smör och farinsocker och strösocker väl. 

Tillsätt ägg och äggula och blanda så smeten blir jämn.

Tillsätt övriga ingredienser och blanda tills degen blir jämn.

Rulla till bollar, stora som golfbollar ungefär. Lägg ut på bakplåtspapper med

ganska stort mellanrum då dom flyter ut ganska mycket.

Grädda mitt i ugnen ca 15 min på 165 grader.

Låt svalna på galler, NJUT!


Av Elin Wallin - 19 januari 2013 23:14

       

Igår kväll slängde jag ihop en tårta på 5 min, snacka om rekord!

Nej men jag hade en misslyckad tårtbotten över som jag var tvungen att göra något med så jag vispa ihop grädde med lite kaffesirap och fyllde tårtan med, sen täckte jag tårtan med uppvispad philadelphiaost med chokladsmak.

Pang Boom och tårtan var klar. ;)

Av Elin Wallin - 19 januari 2013 23:09

 

fiberhavregrynsgröt med keso 


1 portion

1 dl fiberhavregryn

2 dl vatten

½ tsk salt

Häll allt i en skål och ställ in i mikron på full effekt i 2 min.

Rör om ordentligt och servera med kall mjölk, en klick keso, blåbär och ringlad honung.

Perfekt start på dagen!

Av Elin Wallin - 18 januari 2013 16:46

   

Jag har blivit lite smått förälskad i keso på senare dar, så rackarns gott och det funkar till det mesta.

Här är två varianter med keso som kan vara värt att prova.


Keso med blodapelsin och honung

Häll upp valfri mängd med keso en skål och skiva upp en blodapelsin i småbitar och lägg i keson. Ringla på lite honung och njuuuuut.


Keso och äpple till pannkaka

Riv ett äpple grovt och blanda ut med valfri mängd keso. Smak av med kanel och servera sen till pannkaka med lite ringlad honung uppe på.

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards