kitchenqueen

Alla inlägg under maj 2012

Av Elin Wallin - 31 maj 2012 20:58

Jag har fått ett ryck nu då jag tycker det är fruktansvärt kul att baka tårta. Har redan två beställningar innan skolavslutningen, en blixten mqueen tårta och en som jag har nästintill fria händer på, super kul!!

Om de skulle va så att någon vill ha hjälp att baka tårta så är det bara kontakta mig, wallinaren@live.se


Jag är även fri till att hjälpa till att baka andra bakverk också, bara höra av sig. :)

Av Elin Wallin - 31 maj 2012 20:47

 

Några av mina skapelser från helgen som var.


Har varit dåligt på blogg fronten nu men ska bättre mig på sommarlovet förhoppningsvis, då jag har lite mer tid vill säga. Tårtan på bilden gjorde jag till min kära mor på morsdag. Den bestog av vanlig tårtbotten, rabarber och vaniljkräm, spacklad med smörkräm och är täckt med vit sugarpaste och vispad grädde.

Av Elin Wallin - 22 maj 2012 10:00

 


Gör muffinsarna enligt grundreceptet som du hittar om du söker på grundrecept på muffins här på bloggen.

Byt ut ½ dl vetemjöl mot ½ dl kakao och tryck ner ett stort hallon i varje muffins.

 
Av Elin Wallin - 21 maj 2012 14:15

 


Ingredienser:

4 väl mogna bananer

2 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

100 g margarin

3 ägg

5 dl vetemjöl

½ tsk salt

2 tsk bakpulver

1 dl mjölk

Gör så här:

Vispa margarin, strösocker och vaniljsocker poröst. Tillsätt äggen.

Mosa bananerna och rör ner dom i smeten.

Blanda mjöl, salt och bakpulver och vänd ner det i smeten tillsammans med mjölken.

Smörj och mjöla en rund form och häll i smeten, grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 40-45 min.

Låt kakan svalna helt och bred på smörkrämen.

Av Elin Wallin - 20 maj 2012 21:22


Detta är vad jag vispade ihop idag, chokladmuffins med hallon och banankaka med smörkräm.

 Helt okej för smaklökarna men det var de sista jag behövde stoppa i mig efter 3 dagar med konstant ätande i dalarna. De va riktigt mysigt att träffa farfar och övriga släkten eftersom det var ett tag sen vi träffades. Kan säga så mycket som att det känns som att vi har ätit hela tiden men jag antar att de är det som kallas semester.

Ska försöka fixa recepten tills imorn, HA DET BÄST!!!

 
Av Elin Wallin - 20 maj 2012 09:53

Choklad & hasselnötsskorpor

Ugn: 175 grader

Ingredienser:

100 g margarin

2 ägg

5 dl vetemjöl

1 ½ dl strösocker

1 ½ tsk bakpulver

100 g mörk eller ljus choklad

100 g hasselnötter

Gör så här:

Smält margarinet, låt svalna och vispa ner äggen.

Blanda alla torra ingredienser och vänd försiktigt ner det i vätskan.

Forma degen till 3 längder och grädda i cirka 20 min.

Ta ut och skär i skivor. Vänd snittytan uppåt och torka ytligare 20 min i 125 grader.

Stäng sedan av ugnen och låt dem stå över natten.

Av Elin Wallin - 13 maj 2012 21:05

 

lite bilder från dessa 2 underbara dagar


Hur töntigt det än låter så tyckte jag det är lite jobbigt att tänka tanken att det inte är någon mer konfirmationsläsning, vissa gånger har varit så pissigt tråkiga och vissa gånger har man skrattat så det har gjort ont i magen. Men vi har gjort allt tillsammans, både haft roligt och tråkigt.

Sista läsningen i torsdags skratta jag så jag hade träningsvärk i magen och alla hade så enormt kul tillsammans men nu är helt plötsligt allt slut. Jag kan säga så mycket att jag inte ångrar en sekund att jag valde att konfirmeras!

Den här helgen har varit helt underbar. Om jag skulle sammanfatta den så blir det ungefär så här:

*varit med människor jag älskar (vänner, familj, släkt)

*ätit otroligt god mat

*blivit strypt av en krage

*skrattat obeskrivligt mycke

*fått super fina presenter

*ätit tårta i mängder

*svettats i kåpan

*varit skådis och modell för en dag

*sjungit psalmer som bara attan

*och sist men inte minst så har jag ju blivit KONFIRMERAD nu.

DETTA ÄR EN HELG ATT MINNAS, FYLLD MED SKRATT OCH LYCKA!!

Dumt sätt att tacka på bloggen, men tack alla underbara människor som har gjort min helg underbar!


 




 
Av Elin Wallin - 13 maj 2012 20:24

konfirmationstårtan


Denna gjorde jag till igår då den stora dagen var och släkten var samlad. Skönheten bestog av chokladbotten, vitchokladmousse, hallonmousse, spacklad med smörkräm och täckt med vit sugarpaste. Rosorna gjorde jag självklart själv med rosa sugarpaste, bladen är vanlig murgröna och texten skrev jag med färdig köpt glasyr för att det skulle vara lättare att skriva.

Det verkade som att tårtan blev uppskattad av släkten och jag blev själv ganska nöjd med den också vilket jag sällan blir med mina bakverk. Den var riktigt rolig att göra vilket är ett stort plus. 

Jag har fått beställning på en blixten mcqueen tårta till mitt kusinbarn som fyller 2 år och det ska också bli riktigt kul att göra och jag blev väldans glad när dom fråga om jag kunde göra en, för det måste nästan vara ett täcken på att dom tycker jag är duktig. :)

  

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards