kitchenqueen

Alla inlägg under mars 2012

Av Elin Wallin - 31 mars 2012 11:46


Små gulliga bläbärspajer

4 små pajer

Ingredienser:

1 dl ljust muskovadosocker

2 dl havregryn

1 dl kokos

2 tsk vaniljsocker

100 g smält margarin

blåbär

aprikosmarmelad, ljus sirap eller honung

Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser och rör sen ner det smälta margarinet. Blanda tills degen är jämn och smulig.

Häll blåbären i en skål tillsammans med aprikosmarmelad, ljus sirap eller honung så dom inte är så sura men de är valfritt.

Häll blåbären i små pajformar och smula över degen över.

Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 20 min.


 
Av Elin Wallin - 31 mars 2012 11:16


Muskovadomuffins med chokladgrädde

Ingredienser:

150 g margarin

2 dl ljust muskovadosocker

2 ägg

0.75 dl mild vaniljyoghurt

2 tsk vaniljsocker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

Gör så här:

Vispa ihop margarinet och sockret. Tillsätt äggen, ett i taget.

Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver och blanda ner i smeten. Ha tillsist i vaniljyoghurten och blanda till en jämn smet.

Fördela ut i 12 mellanstora muffinsformar och grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 min.

Chokladgrädden, vispa grädde tillsammans med lite kakao och florsocker efter smak. Hur lätt som helst.

När muffinsarna har svalnat är det bara spritsa på grädden och ev dekorera med t.ex strössel.

Av Elin Wallin - 29 mars 2012 19:37


Bjuder på några fina bilder från våran lilla Oslo resa!!


Oslo resan vart en riktig höjdare med underbart väder alla dagar. På söndagen va de så bra väder så vi satt på en brygga i solen och åt glass, helt ok!!


När jag ändå håller på och skriver vill jag meddela om att jag har fruktansvärt underbara människor vid min sida och de är sååååå skönt att veta att dom finns när man verkligen behöver dom.


I helgen ska jag försöka få upp några recept om jag bakar, har varit lite dåligt med sånt tycker jag. Ha de bäst!!!

Av Elin Wallin - 23 mars 2012 23:31

Tidigt imorn går tåget mot......(trumvirvel).....Oslo med min älskade mor där vi ska spändera helgen hos min kusin.

Detta innebär massa kvalitetstid med mor min och jag slipper tänka på alla tråkigheter här hemma.

Toppen!!

Hoppas ni kommer få en lika bra helg som jag, HA DET BÄST!! 


 
Av Elin Wallin - 18 mars 2012 21:15



  Amerikanska Cookies

Ingredienser:

ca 250 g margarin

1 ½ dl rörsocker

3 dl strösocker

2 ägg

2 tsk vaniljsocker

5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

½ tsk salt

6 dl havregryn

200g mörk eller ljus choklad

Gör så här:

Vispa margarin, rörsocker och strösocker poröst. Tillsätt äggen och vaniljsockret.

Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. Vispa sedan ner i smeten.

Mixa havregrynen  och ha i dom.

Hacka chokladen i lagom stora bitar och ha tillsist i den.

Rulla degen till små bollar, lite mindre än en golfboll.

Lägg på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen på 180 grader i ca 15-20 min.

Av Elin Wallin - 18 mars 2012 20:59

Har inget direkt recept på dessa godingar utan kör mer på känn, men ska försöka skriva ändå.


Dammsugare

Ingredienser:

ca 7-8 dl kaksmulor 

ca 100 g margarin

3-4 msk kakao

1½ tsk arraksarom

Marsipan

Mörkchoklad

Gör så här:

Häll alla kaksmulor i en matberedare och kör tills det blir som mjöl.

Skär margarinet i mindre bitar och lägg i tillsammans med kakao och arraksarom. Kör till en jämn deg.

Rulla sedan degen till långa längder och lägg i kylen någon timme.

Kavla ut marsipan och och "slå in" rullarna i den. Skär längderna i mindre bitar och doppa båda ändarna i choklad.


Dammsugare måste ju va bland dom bästa sakerna man kan baka. Jag rensade ur frysen idag bland gamla kakor, muffins mm och istället för att slänga det så kan man baka nytt på dom, de är ju toppen. Måste vara en smart jäkel som har kommit på de där.


 
Av Elin Wallin - 18 mars 2012 20:50

 


Centerpannacotta

Ingredienser:

6 dl vispgrädde

½ dl socker

2 rullar center

3 gelantinblad

Gör så här:

Häll grädden och sockret i en kastrull och värm upp. Lägg sedan i centerbitarna och låt dom smälta i grädden på svagvärme. (om man vill att de ska gå fortare kan man skära centern i mindre bitar)

Lägg gelantinbladen i kallt vatten ca 5 min.

Ha sedan i dom i grädden och låt dom smällta.

Fördela pannacottan i koppar eller andra serveringsglas och ställ kallt minst 4-5 timmar.


Serveringstips!!!

Super gott att ha färska hallon till pannacotten eftersom den blir ganska söt.

 
Av Elin Wallin - 18 mars 2012 20:36

 

Den här helgen har jag näst in till bott i köket vilken jag inte linder av precis.

Igår bjöd jag på centerpannacotta till efterrätt och idag har jag bakat cupcakes, cookies och dammsugare. Mumsigt!

Nu ska jag ta och skriva ner några recept sen ska jag ta och njuta lite av denna söndag kväll innan de är dags att sova och invänta en fullspäckad vecka med allt från spanska prov till mini semester med min super älskade mamma.

Ha de bäst! 

 

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards