kitchenqueen

Alla inlägg under mars 2012

Av Elin Wallin - 17 mars 2012 12:05


Idag fyller min underbara vän en massa år så det fira vi igår med middag på Sjöglimten och tårta vid 12 slaget.


Tårtan är gjord på chokladtårtbotten och är fylld med en egen typ av vaniljkräm och gräddkolafluff.

Dekorationen utan på är ett tunt lager rosa gräddkolafluff, egen chokladsås och gräddkola.

Tårtan gjorde jag efter henne önskemål och min fantasi och resultatet blev detta. Helt ok!

 
Av Elin Wallin - 11 mars 2012 16:52

Va tvungen att inviga min nya muffinsplåt för mini muffins idag som jag fick av min underbara mamma igår.

Å dom vart ju riktigt gulliga må jag säga. Jag använda mig av mitt grundrecept på muffins och hade i 1 dl lingonsylt och sen är det en vanlig smörkräm med vaniljsocker på toppen. Och som pricken över i:t ett litet mini gelehallon för att göra de hela lite gulligare. Det måste ju bli kanon till söndags fikat.

HA DET BÄST!!

 
Av Elin Wallin - 11 mars 2012 16:40

 


Igår baka jag en "Dumletårta" kan man nog kalla de. Den bestog av choklad tårtbotten och va fylld med dumlefluff (självklart) och grädde med hallon och blåbär i.

Den va helt okej men nästa gång hoppar jag nog hallon och blåbär och kör bara på massa sött ;)


Chokladtårtbotten:

Ingredienser:

3 ägg

3 dl socker

1 dl potatismjöl

½ dl kako

1½ dl vetemjöl

2 - 3 tsk bakpulver

1 dl varmt vatten

Gör så här:

Vispa äggen och sockret vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och blanda i. Tillsätt tillsist vattnet och vispa till en jämn smet.

Smörj och bröa en form med löstagbar kant (ca 24cm). Häll i smeten och grädda mitt i ugnen ca 40-50 min på 175 grader.

Låt den kallna helt innan du delar och fyller den.

 
Av Elin Wallin - 6 mars 2012 15:00


Vart lite små kär när jag såg den här bilden, vill ha precis allt och vart bara liiiiite sugen på att flytta hem i från!!!

Av Elin Wallin - 5 mars 2012 14:00

   

 

Om ca 5-10 år bor jag i Göteborg på en vindsvång med ett stooort kök med en snygg helt f*cking perfekt sambo och en vit perser. Jag driver ett eget litet mysigt café mitt i centrala Göteborg där jag säljer allt från tårtor till mormors småkakor.

När jag har fått mitt första barn flyttar jag till ett stort vit eller rött hus i en för ort och öppnar ett bed & breakfast samtidigt som jag är chef över cafét i Göteborg.

När mina 2 eller 3 barn är stora och jag är pensionär så bor jag centralt nära affär och vårdcentral  i en liten stuga vid vattnet.

Aa där va en liten sammanfattning om mitt framtida liv för er som undrade lite.

 
Av Elin Wallin - 4 mars 2012 20:56

Mitt i all söndagsångest fick det bli lite bakning, dagen till ära blev det rulltårta med blåbär och vaniljkräm.



Rulltårta

Ingredienser:

3 ägg

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

½ dl mjölk

Gör så här:

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda sedan i mjöl och bakpulver och till sist mjölken.

Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 5-8min.

Stjälp upp kakan på sockrat bakplåtspapper och dra bort det kakan har gräddats på. (är det svårt att dra bort den, pensla med kallt vatten så lossnar det lättare)

Bred sedan på valfri fyllning och rulla genast ihop.

Om du vill fylla den med någon kräm eller grädda låter du kakan svalna under en långpanna, annars spricker den när du ska rulla ihop den.

Min fyllning

Ingredienser:

100g margarin

1 msk vaniljsocker med äkta vanilj

1 ägg

2 dl florsocker

Gör så här:

Vispa ihop alla ingredienser till en jämn och slät kräm.

Jag hade också i blåbär som jag kokade med lite socker sen la jag i ett gelatinblad och lät det svalna lite men inte så mycket att det stelnade.

Sen bredda jag på dom båda fyllningarna och rullade ihop kakan.

Av Elin Wallin - 4 mars 2012 20:33

Fick göra 2 chokladtårtor när jag va på Sjöglimten så vart lite sugen på att göra en här hemma också och eftersom jag inte har receptet på den jag gjorde där så gjorde jag en egen variant här igår.


Chokladtårta

Ingredienser:

3 ägg

2 dl socker

1 msk vaniljsocker

½ dl kakao

1 dl potatismjöl

1 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

½ dl varmt vatten

Gör så här:

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vispa ner i smeten och tillsätt till sist vattnet.

Smörj och bröa en form med löstagbar kant (ca 24 cm). Häll i smeten och grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 30-40 min. (Kakan blir väldigt låg)

Dela kakan på mitten, de kan va lite knöligt när den är så låg men de går.

Jag fyllde tårtan med dumlefluff som jag hade över men de går precis lika bra att göra dubbel sattsa av krämen som man har utan på och fylla kakan med.

Chokladkräm

Ingredienser:

100g margarin

3 dl florsocker

½ dl kakao

1 ägg

Gör så här:

Vispa ihop alla ingredenser till en jämn kräm och bred sedan på tårtan. Njut!


Tårtan blir nästan godare dagen efter ;)



Av Elin Wallin - 2 mars 2012 21:58

Idag va det sista dagen på praktiken och jag har sagt det förut men jag säger det igen jag trivdes sååååååå bra. Så det va nästan lite ledsamt att gå därifrån idag. Men men livets gång. Bjöd dom på lite fika idag för dom har varit så super duper snälla iallfall.


Chokladmuffins med dumlefluff

Ingredienser:

100g margarin

2 ½ dl strösocker

2 ägg

1 dl mjölk

3 dl vetemjöl

2 ½ msk kakao

1 msk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

½ tsk salt

100g ljus eller mörk hackad choklad

Gör så här:

Vispa margarin, strösocker och vaniljsocker. Tillsätt sedan äggen. Blanda mjöl, kakao, salt och bakpulver. Varva blandingen med mjölk ner i smeten. Och blanda sen försiktigt ner den hackade chokladen.

Fördela smeten i muffinsformar och grädda i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min.


Dumlefluff

Ingredienser:

3 dl grädde

½ påse dumle

Gör så här:

Häll grädden i en kastrull och skär ev dumlen i mindre bitar och blanda i den i grädden. Varm upp så att dumlen smälter. Låt den sedan stå och svalna lite och ställ sen in i kylskåpet över natten.

Sen är det bara vispa upp den som vanlig grädde. Oemotståndlig!!!!


Dekorera chokladmuffinsarna med dumlefluffen. NJUT!!

  

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards