kitchenqueen

Alla inlägg under februari 2012

Av Elin Wallin - 29 februari 2012 18:24

Sicken praktikplats jag har hamnat på, ojojoj, tror inte de kan bli bättre faktiskt. Och personalen ojojoj, satan va jag trivs bra. ;) Och efter dom här 3 dagarna så känner jag mig tvungen att baka farmors sverigekaka till kvällsfikat idag tror jag. Aa så får det bli. Ha det bäst!!!

Av Elin Wallin - 28 februari 2012 20:31

Marianne muffins

Ingredienser:

100g margain

2 ägg

1 ½ dl strösocker

3 dl vetemjöl

1½ msk kakao

3 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

½ tsk salt

1 dl mjölk

50-100g mörk eller ljus choklad

½-1 påse marianne

Gör så här:

Vispa socker och margarin poröst och tillsätt sen äggen, ett i taget.

Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och salt i en bunke. Varva sedan ner blandingen med mjölk i smeten. Hacka chokladen i lagom stora bitar och mixa mariannen så det blir som ett pulver med lite bitar i.

Blanda sedan försiktigt ner det i smeten.

Fördela smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min.

Av Elin Wallin - 27 februari 2012 09:00


Lingonrutor

Ingredienser:

4 dl vetemjöl

1 dl strösocker

1 msk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

150g margarin

1 ägg

2 dl lingonsylt

Strössel:

2½ dl havregryn

½ dl strösocker

3 tsk vaniljsocker

75g smält margarin

Gör så här:

Blanda mjöl, bakpulver,socker och vaniljsocker i en bunke. Knåda in margarinet och tillsätt ägget.

Tryck ut degen på en plåt och bred ut lingonsylt över hela degen.

Blanda sen alla ingredienserna till strösslet och strö på det på kakan.

Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 min. Skär sedan i lagom stora bitar. Njut!!

 
Av Elin Wallin - 26 februari 2012 18:55

Här är några av mina räddare må jag säga.

När huvet inte riktigt är mä är det bara bländra lite i mina älsklingar och vips så står det något gott i ugnen.


Imorn börjar min praktik vecka på Sjöglimten i Motala, kan ju inte bli bättre. Va på en resturang en hel vecka, toppen. Längtar som en tok. De va vad jag hade att säga. Ha de bäst!!

 
Av Elin Wallin - 25 februari 2012 17:15


Faster Ewa-Britts havrerutor

Ingredienser:

100g margarin

2½dl strösocker

1 ägg

3 dl mjölk

6 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

4 tsk vaniljsocker

Havrefyllning:

200g margarin

3 dl strösocker

4 ½ dl havregryn

1½ msk kanel

Gör så här:

Smält margarinet och låt det svalna något. Vispa ihop ägg och socker och tillsätt sen margarinet.

Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda sedan ner det växelvis med mjölken så du får en jämn smet. Häll smeten i en smord långpanna och gör sen havrefyllningen.

Smält margarinet och blanda sen ner övriga ingredienser. Smula havreblandningen över smeten och ställ in i ugnen på 225 grader i ca 15 min.

Min faster koka upp havrefyllningen men det gick lika bra att ta på den som den va.

Lycka till!

Av Elin Wallin - 24 februari 2012 21:04


NewYork cheesecake

Ingredienser:

ca 20st digestivekex

75-100g smältmargarin

ev 3 msk strösocker

400g färskost

1 burk kondenserad mjölk

1½ msk vaniljsocker eller ½ dl citronsaft och skal

3 ägg

Gör så här:
Smula sönder digestivekexen och blanda med det smälta margarinet så det blir en smulig massa.

Tryck ut massan i en form med löstagbar kant (ca 24cm). Grädda sedan mitt i ugnen ca 8 min på 175 grader.

Undertiden vispar du ihop färskosten med den kondenserade mjölken och vaniljsockret eller citronsaften och tillsätt sen äggen, ett i taget.

Sänk ungstemperaturen till 150 grader och häll i blandningen i formen. Ställ in mitt i ugnen i ca 50 min. Låt kallna.

NJUT!!!
Jag serverade den med köpt körsbörssås men den går även servera med färska bär eller något annat gott.


 
Av Elin Wallin - 24 februari 2012 20:59

   

Så där blev det, jag vet, inte världens roligaste och inte de bästa jag har gjort precis men det gick ner.

NewYork cheesecaken blev min favorit, tror inte de är sista gången jag gör den, riktigt god. Därför delar jag med mig av receptet på den alldeles strax.

Trevlig helg!

 
Av Elin Wallin - 24 februari 2012 12:32

 

  Har bjuds det på trerätters ikväll som lilla jag håller på att fixa, mycket skoj, bara hoppas de blir på bra också.


Meny!!!


Förrätt

Broccolisoppa med rostat vitlöksbröd


Varmrätt

Lax i ugn med klyftpotatis, fetaostcream och wookgrönsaker i teriakysås


Efterrätt

NewYork cheesecake med körsbärssås

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards