kitchenqueen

Alla inlägg den 21 februari 2012

Av Elin Wallin - 21 februari 2012 14:58


Semlor (grundrecept på bullarna)

Ingredienser:

150 g margarin

5 dl mjölk

50 g jäst för söta degar

1½ dl strösocker

1-2 tsk kardemumma

½ tsk salt

ca 15 dl vetemjöl

Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke och värm mjölken till 37 grader. Blanda ner mjölken i jästen så den löser sig.

Tillsött socker, kardemumma, salt och de mesta av mjölet (spara lite tillutbakningen). Blanda i en köksassisten tills det blir en jämn deg. Skär margarinet i bitar och blanda sedan i det i degen. Låt det blandas ca 5 min och låt sedan jäsa ca 40 min under bakduk.

Ta sedan upp degen på en mjölad arbetesbänk och dela degen i lagom stora bitar och forma till runda bullar och lägg på plåtar. Låt jäsa ytterligare 30 min.

Sätt ugnen på 225 grader och grädda bullarna i mitten av ugnen ca 10 min.



Är väldigt stressad nu så hinner inte lägga upp receptet på fyllningen, de får ni imorn.


Av Elin Wallin - 21 februari 2012 14:54

Här har det självklart bakats semlor idag och strax ska jag bege mig in mot stan och min kära moster som ska snygga te mig i håret, senare ikväll blir det mys med underbara vänner, resturang besök mm.

Receptet på semlorna kommer snart.

Ha de bäst!

 
Av Elin Wallin - 21 februari 2012 09:00


Drömmar

Ingredienser:

100 g smör eller margarin

2½ dl strösocker

3 tsk vaniljsocker

1 dl olja

1 tsk hjorthornssalt

ca 5 dl vetemjöl

Gör så här:

Vispa margarin, socker och vaniljsocker smidigt. Tillsätt oljan. Blanda hjorthonssalt och mjöl och vänd sen ner i smeten. Rulla degen till små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper . Tryck till lite med en gaffel innan du sätter in som i ugnen. Sätt in dom i mitten av ugnen på 150 grader i ca 20 min.


Polkadrömmar

Gör precis som vanliga drömmar fast du tillsätter ca en halv påse hackad polkagrisar samtidigt som du tar i mjölet. Super gott!!

  
Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards