kitchenqueen

Alla inlägg under februari 2013

Av Elin Wallin - 28 februari 2013 09:15

 

Receptet på mina super goda scones som jag gjorde till Lollsan bjuder jag på här.


Elins bästa scones recept


4 dl grahamsmjöl

ca 5 dl vetemjöl

½ - 1 tsk salt

lite socker (kan uteslutas med ger FAKTISKT en godare smak)

4 tsk bakpulver

100 g smör

ca 2 ½ dl mjölk

1 dl fil

Blanda ihop alla torra ingredienser.

Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.

Blanda sist i mjölken och filen men arbeta inte degen för mycket. Det kan leda till att sconsen blir lite sega.

Forma till 4-6 runda kakor. Nagga med en gaffel och sätt in i ugnen ca 20 min på 250 grader.

Servera varma med smör, ost och en god marmelad. Njut!!


Av Elin Wallin - 27 februari 2013 11:00

   

Vem har sagt att all tårtdekoration måste sitta på en tårta?

Den söta lilla ugglan skulle sitta lite fint på en tårta men det blev ändrade planer och den blev över. Men då jag inte hade hjärta att slänga den så satte jag den på ett fat täckt med folie, gjorde några marsipan blommor och slog in i en stekpåse som jag sen gav till min farmor som ÄLSKAR ugglor. Lite annorlunda men ändå omtänksamt om ugglan och farmor om jag får säga de själv.

Av Elin Wallin - 26 februari 2013 12:00

   

När jag hade min bakardag i fredags gjorde jag ju även frallor. Super lätta att göra och super goda att äta när dom var nybakade. Dock var dom lite torra när vi åt dom till frukost på lördagen. 

Om det är någon filur som sitter och funderar på hur det kan vara pumpakärnor på en bild men inte på den andra så bror det på att min familj inte är ett sånt stort fan av frön osv så jag hade bara pumpakärnor på mina egna. Jag var alltså så snäll att jag gjorde special åt dom!

Av Elin Wallin - 25 februari 2013 10:00

   

Varma fullkornsscones med smör och ost, mmmmmmmmmm!

Det var precis vad jag, Lollsan och Stina åt till frukost i torsdags när vi fira Lollsan med frukost på sängen. Galet mysigt och gudomligt gott!! Ett litet recept på dom kanske man borde fixa :)

Av Elin Wallin - 24 februari 2013 21:16

   

Får jag lov att presentera fredagens efterrätt. Vaniljpannacotta med kondenseradmjölk i botten och hallon på toppen tillsammans med en skiva kiwi, apelsinskal och lite choklad.

     

Dagens efterrätt som vi tog till förmiddagsfikat. En lchf chokladkaka (egen ihop blandning) med jordnötskräm, serverat med kondenseradmjölk, hallon och blåbär.

Recept känns lite svårt att fixa då båda efterrätterna är gjorda efter eget huvud och känn men lite insperation kanske man kan få. 

Nu laddar vi för en ny vecka med skola efter ett härligt lov. Känns lite lyx att vara ledig första dagen efter lovet men då ska jag överstöka lite pluggande och annat tråkigt som måste göras. Nu ska jag tidsinställa inlägg till veckan då jag tycker det är svårt att finna tid och ro att blogga när jag går i skolan under dagarna. Pussss!

Av Elin Wallin - 24 februari 2013 09:00

       

I fredags hade jag bakar dag på riktigt. Två olika sorters bullar, frallor och en egengjord marmelad ordna jag till. 

Traditionella kanelbullar och min egen touch på vaniljbullar blev det.

Det bästa när man bakar bullar är när man får sätta sig ner på en stol, andas, ta en varm bulle och dricka ett glas mjölk. Livsnjutare till max!

Av Elin Wallin - 23 februari 2013 16:44

     

I torsdags var det ingen vanlig dag för du va det min kompis födelsedag.

20 över 8 i torsdags morse så tog jag chokladtårtan och en plåt nybakta scones med mig och gick en gata upp i mina pyjamas byxor för att fira min bästis födelsedag med frukost på sängen. Såååå mysigt!

De hon önska sig av mig var en tårta. Sagt och gjort, en tårta blev det med maaaassa choklad. 

Chokladbotten fylld med två lager choklad och nougatmousse. Sen spackla jag tårtan med chokladkräm och dekorera med apelsin och choklad. :)

Av Elin Wallin - 23 februari 2013 10:35

mango, apelsin & vindruvor

     

hembakade frallor

 

egengjord marmelad

 

Satan va fort alla lov ska gå,redan helg igen och hela familjen är faktiskt hemma. Lyxade till det och fixa iordning en smarrig frukost medans dom andra höll på med deras renoveringsobjekt. Frukosten innehöll bland annat som ni ser på bilderna hemmagjord marmelad som jag gjorde igår och lika så frallorn. 

Ikväll vankas restaurang besök och senare idag ska jag försöka visa allt jag har gjort. Bl.a en tårta och gårdagens efterrätt. Ha det bäst!


Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards