kitchenqueen

Alla inlägg under juni 2013

Av Elin Wallin - 30 juni 2013 10:09

En perfekt kokad havregrynsgröt med solrosfrön och linfrön, rostat bröd med ost och gurka och en kopp kaffe. Perfekt start på en härlig söndag!
Hoppas ni har haft en bra helg!

Av Elin Wallin - 28 juni 2013 10:30

 

Här kommer receptet på den fantastiskt goda expressofrostingen.


100 g rumsvärmt margarin

1 dl florsocker

1 tsk vaniljarom

2 ½ msk expresso (den ska ha svalnat)

Vispa ihop alla ingredienser med en elvisp tills den är krämig och klumpfri.

Spritsa ut på muffinsarna. (det blir ganksa lite men det är bara dubbla receptet om du behöver mer)

Av Elin Wallin - 27 juni 2013 18:45

Det är så svårt att fota grytor, det ser alltid ut som en spy på tallriken men men den här gjorde jag idag, suuper god så jag tänkte bjuda på receptet.

Kyckling och choritzogryta alá Elin

2 kycklingfiléer
3 starka choritzokorvar
1 lök
5 dl vatten
2 dl grädde
1 tärning köttbuljong
1 tsk honung
1 msk ketchup
1 msk chilisås
1 tsk torkad timjan
salt och peppar
maizena

Skär kyckling, korv och lök i små bitar. Fräs allting i en stekpanna så att det får fin färg. Häll över det i en kastrull och tillsätt resten av ingredienserna utom maizena. Låt puttra ett tag. Smaka av med salt och peppar innan du reder av grytan med maizena till önskad konsistens. Klart!

Jag serverad med couscous eller makaroner då riset var slut.
Ni måste verkligen pröva att gör den. Såååå gott!!!

Av Elin Wallin - 27 juni 2013 12:09

   

Den här tårtan bara måste ni pröva göra i sommar. Det är så gott när den söta och krispiga chokladbotten blandas med den lite syrliga jordgubbsmoussen. Mums!!


Botten:
110 g smör eller margarin
2 1/4 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
2-3 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dubbeldaim 
smör och mjöl till formen
 
Fyllning:
5 gelantinblad
½-1 L färska jordgubbar
3 äggulor
2 ½ dl florsocker
6 dl vispgrädde
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap pösigt.
Rör ner äggen. Blanda de torra ingredienserna och hacka i daimen.
Tillsätt blandningen i smeten. Bred ut smeten i en smord och mjölad springform (ca 21 cm) 
Grädda i ca 20 min. Den ska vara lite lös i mitten. Låt sen svalna. (Jag föredrar att använda mjöl till formen istället för ströbröd. Utav ströbrödet blir det gärna mycket smulor, vilket inte är så snyggt)
 
Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i 5 min. Mixa ½ liter jordgubbar med en stavmixer.
Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till en lös konsistens.
Värm ½ dl av jordgubbspuren i en kastrull. Tillsätt gelantinbladen och låt dem smälta.
Rör ner gelantinblandingen i resten av puren. Blanda försiktigt ner äggsmeten och grädden i puren till en jämn smet.
Häll smeten över botten och ställ i kylen minst 4 tim. (Jag använde inte all smet för att jag inte ville ha den så hög)
Toppa sen tårtan med färska jordgubbar, blåbär och citronmeliss.
Av Elin Wallin - 27 juni 2013 11:43

 

Usch, idag blev det en rejäl sovmorgon och det tycker jag inte om. Man blir helt fel i huvudet.

Hur som helst så har jag mejlat med ica killen om min intervju sen jag vakna. Jag har precis fått läsa intervjun och så har jag skickat iväg en drös med bilder och så bad han om receptet på vinnartårtan.

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och få igång huvudet innan jag ska ner och förbereda dagens middag.  Idag blir det nog en het gryta serverat med ris.

Eftersom jag har skrivit hela receptet på min vinnartårta så tänkte jag även ge er det.

Ha en superbra torsdag!! Puss

Av Elin Wallin - 26 juni 2013 13:00

Idag är det riktigt uselt väder ute. Det är en sån dag då man bara vill vara inne och mysa runt. Det är faktiskt precis vad jag gör också.
Jag kände för att göra något roligt bakverk idag. Inte bara något som man slänger ihop och sen in i ugnen så är det klart utan något som känns mer arbetat. Resultatet blev mini chokladcupcakes med expressofrosting. Jag experimentera ihop recepten så senare tänkte jag bjuda på receptet på den fantastiskt goda frostingen.
Puss på er!

Av Elin Wallin - 25 juni 2013 17:30

Vilken toppen dag!!!
Började dagen med 3km löpning med mamma innan frukost. Sen gjorde vi oss i ordning lite snabbt och bar iväg på en "mammabarndag". Vi han med besök på banken, lunch på stan och en shoppingrunda. Väl hemma så plinga det till i telefonen och jag fick mail från Ica. Bara för att jag vann tävlingen så vill dom nu göra en intervju med mig, såååå glad!!
Så jag sitter nu och firar med rabarberpaj, en pappa som sover och en mamma som skruvar ihop två gungstolar, ganska roande haha.
Ha det så bra!!
Puss och kram

Av Elin Wallin - 24 juni 2013 15:56

Ni anar inte hur stolt jag är över mig själv just nu!!
Jag kom hem från en springtur och så fick jag se det här.
Jag vann första pris med min sommartårta bland 547 deltagande!!!
Jag kanske inte är så värdelös ändå :)
Puss påre!!

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards