kitchenqueen

Alla inlägg under april 2013

Av Elin Wallin - 29 april 2013 13:00

 

       


Sen jag fick min systemkamera har jag tyckt att det är fruktanvärt kul att fota min mat och mina bakverk. Intresset för att fota växer faktiskt mer och mer och det är något jag själv ser när jag kollar igenom bilderna. Det är verkligen stor skillnad. Här ovan är lite bildfavoriter från den senaste tiden. Visst är det väl fint när bakrunden är vit och bakverket får stå i centrum helt och hållet.

Nu sitter jag i barcelona och har det allmänt bra så det här inlägget är tidsinställt. PUSSSS!

Av Elin Wallin - 28 april 2013 13:00

       

Helgens tårtbeställning med prinsesstema.

Prinsesstema är ganska självklart till en tjej som fyller 6 år tror jag, hehe. Tårtan består av en vanlig tårtbotten fylld med blåbärsmousse och vaniljkräm. Den är spacklad med vanlig smörkräm och täckt med marsipan. Dekorationera är som vanligt gjorda i sugarpaste.

Vet ni, nu är jag mest troligen påväg mot flygplatsen i Skavsta för att sen åka vidare till Barcelona. Ha det bäst här hemma!!!!

Av Elin Wallin - 25 april 2013 11:30

 

Jag använder mig alltid av samma tårtbotten recept bara att jag varierar vanlig eller med choklad. Receptet innehåller 5 ägg vilket innebär att den blir hög och luftig.

   

När tårtbotten är kall, delar jag den i tre delar och fyller med olika fyllningar.

 

När fyllningarna är i så är det dags att spackla tårtan med t.ex smörkräm för att få en jämn tårta och för att marsipanen eller sugarpasten ska fästa.

 

Sen återstår det kanske svåratse momentet, att få tårtan jämn efter att ha täckt den.

 

           

 

Sen återstår bara det roligaste, att dekorera och där kan man ju bara gå lös hur som helst.


När jag har en tårbeställning så delar jag upp momenten under ungefär 3 dagar:

Dag 1: baka tårtbotten och göra fyllningar

Dag 2: Fylla och spackla tårtan

Dag 3: Täcka och dekorera 

Jag gör så för att få ihop allting eftersom jag ska hinna med skolan också och att göra en tårta kräver tid, oftast längre tid än vad man kanske räknat med.

Av Elin Wallin - 24 april 2013 12:00

   

Denna tårta gjorde jag enbart för nöjet skull vilket innebär att vi käkar tårta här hemma för fulla muggar även om jag bara gjorde en liten tårta. Hur som helst så har jag länge gott och funderat och längtat efter att få göra denna tårta.

Det är en chokladbotten fylld med chokladfudgefluff och päronmousse, alltså ungefär likadan som den innan.

Den är sen spacklad med chokladkräm och täckt med sugarpaste och ja många svordomar blev det över denna j*vla sugarpaste som bara spricker och går sönder.

Men vad gör det om hundra år, tårtan var ju god som attan. Chokladfudgefluffet kan jag verkligen rekomendera till er som gillar att äta och göra fluff. Det blev en god och len konsistens på den, inte alls som om man gör med t.ex center eller dumle. Tips Tips!!! 

Jag hade 2 dl grädde och en burk med svensk chokladfudge.

Av Elin Wallin - 23 april 2013 11:00

 

   

På lördagens tårtbeställning var det jaktteam som gällde så en liten räv och ett gevär fick dekorera tårtan.

Den består av en vanligtårtbotten fylld med centerfluff med centerbitar och päronmousse. Jag spacklade den med vanligsmörkräm och täckte med vitmarsipan. De gröna dekorationerna är gjorde i grön marsipan smaksatt med päron och de övriga dekorationeran är gjorda i sugarpaste. Jag har inte riktigt blivit vän med sugarpaste men att göra små dekorationer funkar helt okej ändå.

Ha det bäst!

Av Elin Wallin - 22 april 2013 19:59

 

En liten och snabb bild på helgens två tårtor. I veckan kommer jag göra ett inlägg om varje tårta och förhoppningsvis visa lite hur jag gör när jag bakar tårtorna.

Nu ska jag återgå till mitt pluggande om det inte blir en springtur innan läggdags. Pusssss

Av Elin Wallin - 16 april 2013 11:30

   

omnomnomnomn, varm nybakad sockerkaka


I söndags gjorde jag en citronsockerkaka med mandel för att bota söndagsångesten lite. Och ja det hjälpte, för stunden iallafall ;) Gott som attan var det och citronsmaken piffar till den lite extra och det blir ganska frescht till det söta. mmmmmm, fint som snus!!

Av Elin Wallin - 14 april 2013 16:02

   

Små söta banoffee pajer som jag gjorde i fredags till efterrätt. Sött och super gott!!!

En mördegsbotten fylld med kolakräm, banan och grädde toppat med riven choklad. Å så gott!!

Idag är det söndagsångest som gäller i väntan på en ny fullspäckad vecka. Tårtbeställningarna kommer närmre så det är dags att börja planera dom och sen har jag planerat in lite andra trevligheter i veckan. Hoppas alla har haft en trevlig helg! Nu ska jag försöka piggna till och ta en till ipren för moster har visst kommit så vi ska fika på en nybakad sockerkaka. Pussssss

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards