kitchenqueen

Direktlänk till inlägg 27 juni 2013

Vinnartårtan, en riktig sommarsuccé

Av Elin Wallin - 27 juni 2013 12:09

   

Den här tårtan bara måste ni pröva göra i sommar. Det är så gott när den söta och krispiga chokladbotten blandas med den lite syrliga jordgubbsmoussen. Mums!!


Botten:
110 g smör eller margarin
2 1/4 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
2-3 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dubbeldaim 
smör och mjöl till formen
 
Fyllning:
5 gelantinblad
½-1 L färska jordgubbar
3 äggulor
2 ½ dl florsocker
6 dl vispgrädde
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap pösigt.
Rör ner äggen. Blanda de torra ingredienserna och hacka i daimen.
Tillsätt blandningen i smeten. Bred ut smeten i en smord och mjölad springform (ca 21 cm) 
Grädda i ca 20 min. Den ska vara lite lös i mitten. Låt sen svalna. (Jag föredrar att använda mjöl till formen istället för ströbröd. Utav ströbrödet blir det gärna mycket smulor, vilket inte är så snyggt)
 
Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i 5 min. Mixa ½ liter jordgubbar med en stavmixer.
Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till en lös konsistens.
Värm ½ dl av jordgubbspuren i en kastrull. Tillsätt gelantinbladen och låt dem smälta.
Rör ner gelantinblandingen i resten av puren. Blanda försiktigt ner äggsmeten och grädden i puren till en jämn smet.
Häll smeten över botten och ställ i kylen minst 4 tim. (Jag använde inte all smet för att jag inte ville ha den så hög)
Toppa sen tårtan med färska jordgubbar, blåbär och citronmeliss.
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Wallin - 20 februari 2015 07:55

Jag har märkt att fler och fler har börjat hitta hit igen trots att jag inte är aktiv, vilket är jättekul. Bloggen är inget jag prioriterar längre, hade jag haft den tiden så skulle jag absolut bloggat mer. Hur som helst så säljer jag fortfarande...

Av Elin Wallin - 5 juni 2014 13:44

Ni har väl inte glömt bort att jag gärna hjälper er med tårtan till sommarens festligheter. 350kr för en tårta efter era önskemål. Ni säger vad ni vill ha och jag fixar det. Ovan ser ni de två senaste tårtorna jag har gjort. Längtar efter att få...

Av Elin Wallin - 23 mars 2014 14:56


Det känns att det är vår när man kan duka upp med kaffe och kakor utomhus. Mamma och har varit själva i helgen så jag har passat på att experimentera lite i köket vilket ledde till mycket goda saker. Jordgubbsbiskver med vitchoklad, kolabiskvier m...

Av Elin Wallin - 23 februari 2014 15:55

Helgens alla tårtbeställningar har skickats iväg nu. Jag känner mig nöjd och är redo för att ta emot nya utmaningar. Puss o Kram ...

Av Elin Wallin - 23 februari 2014 14:14

Rödvinsmarinerad fläskfilé med smörstekta kantareller, fetaost strössel och rödbetschips serverat med ett broccolimos med lagrad ost. Hjortronmousse på en bädd av hjortron toppat med kanelkrisp. ...

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards