kitchenqueen

Alla inlägg den 3 januari 2013

Av Elin Wallin - 3 januari 2013 20:00

   

De va då väldigt skruttiga bilder men men, det som är på bilderna är suveränt gott.

Min alldeles egena dunder müsli med massa nyttigheter och godsaker.


5 dl fiberhavregryn

1 ½ dl pumpakärnor

1 dl linfrö

2 dl hackade hasselnötter

1 dl russin

1 dl solrosfrön

200 g torkade papya bitar eller någon annan god torkad frukt

1 tsk kanel

2 nävar all bran

4 msk rapsolja


Blanda alla ingredienser och häll på en plåt.

Sätt in mitt i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter. 

Stäng sen av ugnen och låt stå i eftervärmen ett litet tag.

Låt kallna och häll upp i en tätförsluten burk.


Av Elin Wallin - 3 januari 2013 09:15

 

Jag vet att jag tidigare har lagt upp ett recept på ett liknande bröd men här är en ny variant på min nyttiga limpa. Älskar recept som man kan variera i oändlighet och fördelen med det här receptet är att det inte går att misslyckas. Ett stort plus är även att den är ganska nyttig.


1 dl grahamsmjöl

2.½ dl rågsikt

1 ½ dl grovt rågmjöl

½ dl vetekli

1 dl vetekross

1 dl pumpakärnor

1 ½ dl linfrö

150 g valfri torkad frukt (jag hade en mix med olika frukter)

2 tsk brödkryddor

2 tsk salt

2 tsk bikarbonat

5 dl fil

1 dl mörk sirap


Blanda alla torra ingredienser ordentligt och tillsätt sen filen och sirapen.

Blanda till en jämn kladdig deg.

Smörj en brödform (1 ½ L) och bröa med lite sesamfrön eller vanligt ströbröd.

Häll smeten i formen och grädda sedan mitt i ugnen på 150 grader tills innertemperaturen är 98 grader.



Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards