kitchenqueen

Alla inlägg den 15 december 2012

Av Elin Wallin - 15 december 2012 21:28

 

en liten hälsning direkt ifrån köket...

Gokväll gott folk, klockan är halv tio och jag står i köket och skär upp marknadsgodis för fulla muggar. Lätt, gott och passar perfekt som julgodis :)

Av Elin Wallin - 15 december 2012 16:59

   

Där jah, vilken dag de har varit en så länge. Skulle åka till stan och skaffa oss en julgran men vända lika fort igen, gick knappt åka på vägen. Väl hemma igen börja vi "julfixa" lite innan strömen gick runt två och va borta två och en halv timme, fan va handikappad man blir utan ström asså. Nu hoppas jag iallafall att vi får ha den kvar så jag kan börja baka lite saffransbiscotti som jag brukar ge bort i julklapp. Ska även försöka mig på att göra lite marknadsgodis också.

Aja idag har mamma gjort lite fint här hemma som ni ser på bilderna och jag har vispat ihop en glöggkaka :) 

Av Elin Wallin - 15 december 2012 16:41

 

Min älskade kusin i Norge sökte receptet på dessa godingar jag gjorde så det är ju ypperligt att lägg upp det här :)


Kolafyllda kakor


4 ½ dl vetemjöl

1 dl socker

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

200 g smör eller margarin

1 burk kondenserad mjölk (kokad)

nobless eller vanlig blockchoklad


Blanda alla torra ingredienser, tärna ner smöret och knåda till en deg. Låt den sedan vila i kylskåpet ett tag så den blir lättare att arbeta. Forma degen till runda bollar och lägg i muffinsformar, gör en stor gropp i varje kaka och fyll med den kondenserade mjölken. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 8-10 min på 200 grader. 

När kakorna är klara lägger du på en nobless på varje kaka eller bred på smält blockchoklad. låt svalna och njut sedan av de gudomliga kakorna! LYCKA TILL!


Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards