kitchenqueen

Alla inlägg den 9 december 2012

Av Elin Wallin - 9 december 2012 21:34

 

mamma kom hem här en dag med ett häfte med lite julrecept och där hitta jag detta, och för mig som är en kanelälskare så lät det ju gudomligt, vilket det var också. Självklar kunde jag inte låta bli att göra om receptet, hehe. 

Här är min variant av kanelpannacotta med lingon:


2 gelantinblad

1 ½ dl grädde

0.75 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 tsk kanel (det räcker med 1 tsk, blev nästan mycket med 2 men det var vad som stog i receptet)

3 dl cream fraish


Lägg gelantinbladen i kallt vatten ca 5 min. Koka upp grädde,socker, vaniljsocker och kanel. Låt svalna lite. Krama ur gelantinet och smält ner det i gräddblandningen. Blanda sist ner cream fraishen. Häll upp i glas eller skålar och ställ kallt ca 2-3 tim.


1 dl lingon

knappt ½ dl socker

lite vatten


Häll allt i en kastrull och låt det koka upp. Låt svalna och häll över pannacottorna. Ställ kallt en stund innan servering. Klart!!

Av Elin Wallin - 9 december 2012 21:00

Rocky road är ett sånt där julgodis man kan variera i oändlighet, vilket är riktigt kul. Tänkte visa min variant nu, steg för steg.

 

börja med att välj ut vad du ska ha för smarrigt i.....

 

...jag valde mini marshmallows, saltade cashewnötter, digetivekex, sötmandlar ochwerthers orginal kola. Skär alla ingredienser i lagom stora bitar (ganska små är bra)

 

smält sedan valfri choklad över ett vattenbad (jag hade mörk blockchoklad som jag smälte med lite kokosfett för att det inte skulle bli för "kompakt"). Mängden choklad avgör du beroende på hur mycket du ska ha i av allt det andra.

 

häll alla ingredienserna i en skål och häll över chokladen, rör om försiktigt och häll sedan ut allt på ett bakplåtspapper. ställ kallt till chokladen har stelnat. (perfekt nu när det är kallt ute så slipper man göra plats i kylskåpet)

 

skär i lagom stora bitar. Klart att servera!

världens lättaste julgodis som även smakar gudomligt!


Av Elin Wallin - 9 december 2012 16:36

     

Dagen till ära är det andra advent och jag har stått i köket stora delen av dagen. Trivs som fisken i vattnet när jag är i köket, jag kopplar bort allt och fokuserar bara på de jag tycker är kul. Ett ypperligt sätt för mig att bli på bra humör och komma på bättre tankar :)

Idag har jag som jag skrev igår gjort lite julgodis. Min variant på rockey roads, fudge och en ny julfavorit, kanelpannacotta med lingon, sååååå dunder gott. Tanken är att jag ska börja lägga upp lite recept här på bloggen igen så jag tänkte fixa receptet på pannacottan och ett steg för steg recept på rockey road ikväll. :)

Presentation


Vill du kontakta mig angående tårtbeställningar eller om du bara har en fråga. Skriv till mig på:
wallinaren@live.se

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards